Henri Delnooz

Henri Delnooz (Maastricht, 13 augustus 1942) studeerde vanaf 1960 aan het Conservatorium Maastricht piano bij Hans Oosthout en Theorie der Muziek bij Willem Hijstek, Jan Mul en Matty Niël. In deze periode groeide zijn belangstelling voor het componeren. In 1967, na het voltooien van deze studies, werd hij aan dit conservatorium aangesteld als docent theoretische vakken en werd daarmee een collega van zijn vroegere leermeesters. Compositorische studies vervolgde hij bij Willem Kersters in Hasselt en in 1970-1971 bij Ferenc Farkas en Rudolf Maros in Budapest aan de Liszt Academie. In 1978 en 1979 volgde Delnooz cursussen bij György Ligeti, Witold Lutoslawski en Henri Dutilleux.  Aan het Conservatorium Maastricht was hij inmiddels benoemd als docent hoofdvak Theorie en hoofdvak Compositie. In korte tijd bouwde hij in beide disciplines bloeiende klassen op. Leerlingen van hem waren o.a. de componisten Frans Mulder, Tijn Stoverinck, Henri Konsten, Erik Verbugt, Jan Ezendam, Luc Jakobs en Hans Leenders. Tot 1992 was Delnooz aan het Conservatorium verbonden.

Hij was in 1987 een van de medeoprichters van de Stichting Limburgse Componisten. Intensieve samenwerking met de cellist Jos Kamp leidde tot diverse opdrachten voor nieuwe werken voor cello. Op initiatief van dirigent Eric Hermans en Studium Chorale schreef Delnooz twee grote composities voor koor a capella. Het Conservatorium van Maastricht en Delnooz initieerden uitwisselingen met de Conservatoria van Antwerpen en Luik (Henri Pousseur) in 1985 om de belangstelling voor nieuwe muziek te stimuleren bij hun studenten.

Delnooz schreef voornamelijk kamermuziek en enige filmmuziek. Voor een beschrijving van enkele composities en de stijl van Delnooz verwijzen we naar het boek Panorama van drie eeuwen muziek in Limburg uit 1991 van Hans van Dijk (p. 216-218).

Henri Delnooz over componeren
”Het proces van denken in tonen gaat bij mij altijd door, ook wanneer ik een boek lees of iets anders doe: ik ben steeds dubbel bezig […]. Het [componeren] is als kijken door een verrekijker die verkeerd staat ingesteld. Het scherp stellen is een heel langzaam proces, waarbij een aanvankelijk vage gestalte steeds duidelijker en concreter wordt. Ik schrijf soms weken niets op, als ik dan de eerste noot opschrijf, is dat een stap in een proces, dat al lang  aan de gang was”.

Bij dat proces houdt Henri Delnooz overigens geen rekening met de luisteraar: ”Ik doe geen muzikale concessies, ik houd alleen rekening met mijn eigen voorstelling en zoek de daarvoor noodzakelijke techniek. Ik componeer bijvoorbeeld vanuit een seriële achtergrond en probeer dat consequent vol te houden, maar niet tot de dood erop volgt. Structuur en techniek zijn middelen, geen doel. Wanneer de luisteraar die structuur kan waarnemen, dan begin ik aan mezelf te twijfelen. Naar mijn muziek luisteren moet een geestelijke activiteit blijven; de laatste fase van het compositieproces gebeurt in het hoofd van de luisteraar”.
Limburgse Componisten Nu 1986 p.13-14

Composities
Studiewerken (door de componist niet meer als representatief voor zijn stijl en muzikale persoonlijkheid beschouwd; de werken zijn niet uitgegeven):

-Variaties over B.A.C.H voor cello en twaalf instrumenten (voor eindexamen van cellist Jos Kamp)
-Eros voor zangstem en strijkkwartet op tekst van Plato
-Duo voor viool en cello (1969)
-Muziek voor slagwerk
-Toccata voor orgel
-Inventie voor slagwerk
-Triootje voor viool, cello en piano
-Vier etudes voor viool
-Variaties voor orkest
-Rhapsodie voor viool en orkest
-Composities voor de eredienst voor koor (o.a. lijdensverhaal volgens Mattheus)
-Temaas zonder variatie voor orkest (Carnaval 1978 L.S.O.)

Officiële werkenlijst

1967
Four Little Piano Pieces
Maastricht: Rieks Sodenkamp cop 1990

1967
5 variaties voor piano
Niet gepubliceerd

1970
L’Oiseau de la tour voor sopraan en gitaar
Nijmegen: Van Teeseling

1970
Drie portretten
Three portraits for viola and piano
Maastricht: Rieks Sodenkamp, ©1987.

1970
Kwartet voor fluit, hobo, viool en cello (1970)
Opgedragen aan het Gemini-ensemble
Amsterdam: Donemus cop 1974

1973
Variaties voor cello en piano
Niet gepubliceerd

1973
Meester en minnaar  voor bariton en cello (1973)Amsterdam: Donemus cop 1976
Op tekst uit het gelijknamige boek Meester en minnaar van Theun de Vries
Opgedragen aan John Bröcheler en Jos Kamp

1973
Filmmuziek voor documentaire over Aad de Haas door Ben Verbong
Niet gepubliceerd
Film in Maastricht Bonnefantenmuseum Archief

1974
Divertimento voor fluit, klarinet & viool, 1974
Amsterdam: Donemus cop 1979

1974/75?
Kinderstukken voor accordeon
Niet gepubliceerd

1975
Drie kinderliederen uit de “Svendborger Gedichte” van Bertolt Brecht, 1975
bariton, cello
Amsterdam: Donemus cop 1976
Delen:  Der Schneider von Ulm / Vom Kind, das sich nicht Waschen wollte / Der Pflaumenbaum
Opname:

1977
Filmmuziek voor De Vitusdans door Ben Verbong
Niet gepubliceerd

1981
Zwei Bilder von Auschwitz für 16-stimmigen gemischten Chor a cappella 1981.
Voor Oscar
In opdracht van de Federatie van Jongenskoren en de Federatie van Nederlandse Zangersbonden.
Opgedragen aan Studium Chorale te Maastricht.
Amsterdam: Donemus cop 1982
Opname online: Zwei Bilder von Auschwitz (14′) – De Tweede Wereldoorlog in muziek (wo2-muziek.nl) Studium Chorale, Eric Hermans

1983
Gestes voor fluit en akkordeonorkest 1983
Amsterdam: Donemus cop.
Opdracht N.O.V.A.M.
Opname : CD Gestes 1992 nr. 2

1984
Sonatine voor violoncello en piano.
Geschreven voor de leerlingen van Jos Kamp
Maastricht: Muziek-Centrum, 1984.

1984
Symphony for 21 players (1984)
Amsterdam: Donemus cop
Opname: Langspeelplaat1985 Contraint, Arno Dieteren

1986
Sonata per violoncello solo (1986)
Amsterdam: Donemus cop 1986
Geschreven voor Jos Kamp in opdracht van het Fonds voor de Scheppende Toonkunst

1986
Sonatine voor altviool en piano
Niet uitgegeven

1987
Elis for a cappella mixed choir (Poems by Georg Trakl) 1987
Amsterdam: Donemus cop 1987
Commissioned by Studium Chorale
Opgedragen aan Eric Hermans en Studium Chorale
Opname: CD Gestes 1992 nr. 3 Studium Chorale, Eric Hermans

1988
Wind Quintet 1988
Commissioned by the Fonds voor de Scheppende Toonkunst for the Orlando Festival
Amsterdam: Donemus cop. 1988
Opname: CD Gestes 1992 nr. 4 Beaufort Kwintet

Literatuur
Jos Frusch: Limburgse Componisten Nu. Maastricht: Stichting Intro 1986
Hans van Dijk: Panorama van drie eeuwen muziek in Limburg. 1991 p. 214-220, 201-203

Internet
https://mattynielcomposer.nl/comp/Delnooz.htm

Stand 1 december 2021 MV